
Aluminium lakbedrijven in de frontlijn van duurzaamheid en innovatie
Door voortdurende innovatie in laktechnieken, kleurconsistentie en milieuvriendelijke processen, dragen deze bedrijven bij aan een circulaire economie. Enkel door nauwe samenwerking met opdrachtgevers, producenten en leveranciers kunnen zij blijven excelleren en duurzame meerwaarde creëren.
Op 8 april organiseerde de WG Aluminium van VOM een rondetafelgesprek waar ervaringen over de toch wel uitdagende markt gedeeld werden. Denk aan de energiecrisis, grondstoffentekorten en de noodzaak van duurzamere en circulaire economische praktijken. Ze benadrukten het belang van energie-efficiënt produceren en het gebruik van gerecycled aluminium. Maar ook zijn zij vragende partij om beter samen te werken en kennis te delen.
Volgende vooraanstaande bedrijven deelden hun expertise en jarenlange ervaring in de alu lakwereld: Ludo Appels (CoatR), Christiaen Callens (Sherwin Williams), Bruno De Wit (Harol), Hilde Discart (AG Coating), Philip Hilven (Alural Group), Bart Madou (Alufinish), Michiel Simons (Metacoat), René Smulders & Stefan Steinhardt (Chemetall).
Wat vooraf ging
Sinds 2020 is de industrie verzeild geraakt in een turbulente periode. Crisissen volgen zich op: van Lock Down en Covid, over de energiecrisis, de wereldwijde geopolitieke onstabiele toestand en dit terwijl Europa de ene na de andere nieuwe verordening opgooit met als ultiem doel om Europa om te vormen naar een klimaatneutraal continent in 2050. The Clean Industrial Deal! En toch, de lakker lakte voort! Met vertrouwen in de toekomst, plichtsbewust en steeds paraat om zijn klant tevreden te stellen. Want de kwaliteit van de coating heeft niet geleden onder deze crisissen. Integendeel, het werd een competitief voordeel.
Marktwaardering gevraagd
Onze professionals ervaren dagelijks bij klanten, opdrachtgevers en voorschrijvers de onwetendheid over de complexiteit en het belang van aluminiumcoating. Men is zich niet bewust van de expertise en kennis die nodig is om een uiteenlopend waaier aan producten, elk met zijn eigen specificaties, met zorg te coaten binnen het korte tijdsframe dat voorzien is voor lakwerk. Want onze lakker zit op het einde van de rit en moet vaak achterstand en tijdsdruk wegwerken om toch maar op tijd te kunnen opleveren om zo boetes te vermijden.
Een concreet voorbeeld: men spreekt over RAL 9016 of over NCS 0502-G73Y. Maar weet een opdrachtgever dat hiervan een 35-tal varianten bestaan, elk met zijn eigen typische kleurafwijking? En wat is de standaard kleurcode? RAL, NCS of de leverancier specifieke kleurcode die meer en meer in lastenboeken opduikt? Een duidelijk voorbeeld van de noodzaak om de markt correct te informeren en het bewustzijn te vergroten.
Quote: bij de klant zijn het met name de finishkwaliteiten die het ‘m doen. Het gaat over de look & feel én het design. [...]
Lees hier het artikel via het online VOMinfo magazine
Auteur: Veerle Fincken, VOM