TECHfocus.png

TECHfocus Campagne: LASERCLADDING

Ontdek de verschillende oppervlaktebehandelingstechnologieën en de VOM-leden die experts zijn in deze technologie via de TECHfocus-campagne.

Lasercladding is een lastechniek, waarbij men een laser gebruikt om een dunne laag van een coating aan te brengen op een oppervlak. De techniek is uitermate geschikt voor materiaal dat gevoelig is voor vervorming. Denken we aan dun wandig materiaal en kleine, maatvaste onderdelen.

WAT IS HET DOEL?

Men kan slijtage-, corrosiebestendige-lagen aanbrengen. Ook is het een veel gebruikte technologie voor reparatie van deklagen. Er zijn verschillende voordelen bij het gebruik van lasercladding:

•       Weinig vervorming door minimaal gebruik van warmte

•       Betere slijtvastheid

•       Besparing op materiaal door minimale menging van oppervlak en toevoegmateriaal

•       Goede corrosie -en slijtage weerstand

•       Goede hardheid

PRINCIPE?

Bij lasercladding wordt toevoegmateriaal onder de vorm van poeder of draad op het substraat ingesmolten. Het aangebrachte poeder smelt en de aangebrachte laag wordt metallurgisch gebonden met het onderliggend materiaal. Het oppervlak en het toegevoegde poeder (meestal aangebracht met een dikte van 0.5-2 mm) mengen hierbij maar in beperkte mate (5 à 10%). Het is een zeer dichte laag.

De warmte van de laser die gebruikt wordt bij lasercladding, is minimaal. De laser gaat namelijk niet diep tijdens het cladden. Daarom is deze oppervlaktebehandelingstechniek perfect voor werkstukken die niet in contact mogen komen met te veel warmte.  

Er wordt en onderscheid gemaakt tussen conventioneel en high speed lasercladding. High speed laser cladding combineert de voordelen van conventioneel lasercladden met de hoge oppervlaktesnelheden van thermische spuitprocessen. Het is interessant als je over grotere oppervlakten spreekt aangezien je een groter oppervlak bewerkt in kortere tijd.

TOEPASSINGEN

Als lasercladding wordt gebruikt, is dit in 75% van de gevallen om versleten stukken te herstellen en er nieuw leven in te blazen. Metalen onderdelen zoals tandwielen, aandrijfassen, gereedschap,… verslijten na een bepaalde tijd. Stukken hoeven hierbij niet vervangen te worden, wat vaak voordeliger uitkomt. Een hechte lasverbinding en goede corrosieweerstand is bij de reparatie vereist. Voor coatingreparaties wordt eerst de hoeveelheid van de laag dat is versleten verwijderd, het oppervlak van het werkstuk gereinigd en de contour mechanisch voorbereid. Vervolgens kan het coatingmateriaal opnieuw op het onderdeel worden aangebracht.

AANDACHTSPUNTEN

Er zijn enkele aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, om een optimaal proces te bekomen:

•       Vorm en geometrie spelen een grote rol bij het al dan niet kunnen aanbrengen van een metaallaag met lasercladding.

•       Het toevoegmateriaal in de vorm van een poeder is afhankelijk van het eindgebruik van het metaalwerkstuk.

•       Het kiezen van een gepaste laag(dikte) is niet eenvoudig en wordt in samenspraak met de klant overlegd (m.b.v. pilot tests).

 

 
 

Wil je meer informatie of een gesprek met een expert, dan kan je terecht bij volgende VOM-leden:

D’HAENE

CZL TILBURG

Ben je een expert op dit gebied en staat jouw bedrijf niet in de lijst? 

Neem contact met ons op! info@vom.be