
Het mobiliteitsbudget wordt verplicht: wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Anticipeer nu op deze belangrijke hervorming en pas je mobiliteitsbeleid aan om aan de regels te blijven voldoen.
Zijn deze maatregelen al officieel?
Nog niet. In dit artikel gaat het om een maatregel in het regeerakkoord die nog niet is omgezet in wetgeving. Tussen nu en het einde van dit wetgevingsproces kan de voorgestelde maatregel nog veranderen en is deze nog niet wettelijk afdwingbaar. We houden je via Lex4You op de hoogte van de verdere evolutie.
Wat is het mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget is een – op jaarbasis berekend – budget dat de werkgever aan zijn werknemer kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen waarop hij recht heeft, om toegang te verkrijgen tot duurzame vervoerswijzen en -diensten.
Dat budget is gebaseerd op drie pijlers:
- Pijler 1 is een milieuvriendelijke bedrijfswagen
- Pijler 2 is een reeks alternatieve en duurzame vervoerswijzen (zoals fietsleasing, openbaar vervoer en deelmobiliteit)
- Pijler 3 is het saldo van het budget dat overblijft na aftrek van de uitgaven van pijlers 1 en 2.
De maatregel heeft uiteraard tot doel om het aantal bedrijfswagens te verminderen en ervoor te zorgen dat de bedrijfswagens die nog in omloop zijn minder vervuilend zijn.
De werknemer kan vrij kiezen hoe hij zijn mobiliteitsbudget verdeelt tussen de drie pijlers. Dit betekent dat hij opnieuw voor een bedrijfswagen kan kiezen. Hij combineert dan een milieuvriendelijkere bedrijfswagen (eerste pijler) met duurzame vervoerswijzen en -diensten (tweede pijler). Enkel het deel van het mobiliteitsbudget dat niet werd uitgegeven, mag op het einde van het jaar aan de werknemer worden gestort (derde pijler) [...]