Oppervlaktes en coating inspecteren via drones

Oppervlaktes en coating inspecteren via drones

Een aantal partners is bezig met het ontwikkelen van een efficiënte geautomatiseerde inspectietechniek om drones inspecties te kunnen laten doen op moeilijk bereikbare plaatsen zoals bruggen, windturbines en architectonische hoogstandjes.

(Dit artikel verscheen origineel in VOMinfo juni 2018.) 

Tekst: Carla Wellens - Director QSHE Smulders

Beeld online: Oleksander Pidvalnyi via Pexels

Coating is en blijft een favoriet product gezien de multifunctionele inzetbaarheid. Denk maar aan het zorgen voor luchtdichte afsluiting van naden, brandvertragende of corrossiewerende werking en zeker niet te vergeten het esthetisch vernuft.

Belangrijk in al deze gevallen is dat de coating goed is aangebracht en ook de ganse levensduur dezelfde uitstraling behoudt en technische functie blijft vervullen.

Partners uit overheid, onderzoek en bedrijfsleven

Samen met de Universiteit van Antwerpen, de Overheid, EUKA en nog andere partners uit o.a. de bouw,  wil Smulders op een budgetvriendelijke manier het vertrouwen geven aan onze opdrachtgevers dat de aangebrachte coating nog steeds voldoet en met een minimum aan inspanningen kan gerepareerd worden moest dit nodig blijken.

Gedurende een traject van 2 jaar wordt een efficiënte geautomatiseerde inspectietechniek ontwikkeld. Vooraf geprogrammeerde drones zullen camerabeelden verzamelen en een 3D beeld produceren. Hierbij wordt dan zeker gemikt op moeilijk bereikbare structuren zoals bruggen, architectonische hoogstandjes en offshore turbines, allen ideale projecten waarbij coating centraal staat (omwille van esthetisch vernuft, brandvertragende of corrossiewerende werking of …)

Drones sparen tijd en kosten

Beeld je maar eens in welke besparingen dit kan opleveren qua inspectietijd, inzet van hulpmaterieel (stellingen, hoogtewerkers, …) en personeel.

We zijn ervan overtuigd dat we hiermee ook ons steentje gaan bijdragen om duurzaam te werk te gaan en onze CO2uitstoot te verminderen. Zeker aangezien ook in het voortraject zal gewerkt worden met een CAD-model om het meest efficiënte traject te bepalen voor een maximale oppervlaktebestrijking en zo de middelen nodig voor deze inspectie drastisch kunnen gereduceerd worden.

Wanneer het dan ook nog mogelijk gaat worden om de inspectieresultaten weer te geven in 3D op een beeldscherm of met behulp van een virtual reality bril, kan ook de reparatietijd ingekort worden.

Wij kijken alvast uit naar de start van dit project.